« سبک زندگي اسلامي!!!گریز ازنور »


نقطه شقاوت در انسان‏

اغلب مردان و زنان در مورد آن بى ‏توجه هستند، و در صريح قرآن مجيد آمده است، كسى كه به آن آلوده شود، قطعاً اهل جهنم است. نقطه شقاوت، همان ذخيره كردن، فراوان شدن مال و ماندن اين ذخيره و ماندن اين ثروت تا مرگ صاحب ثروت مى‏باشد.

خداوند مى‏فرمايد:

«الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ»

كسانى كه ثروت را انباشته مى‏كنند، كنز، يعنى انباشته كردن، روى هم نهادن و اضافه كردن مى‏باشد و محور تمام حركات آنها در دنيا اضافه كردن مال است؛ يعنى بيمار جمع كردن ثروت و انباشته كردن مال هستند،

«وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ»

«سَبِيلِ اللَّهِ»؛ يعنى تمام كارهاى خير، نكته عجيب آيه اين است كه خداوند انفاق را بر اين ثروت انباشته، پذيرفته است و حرام نمى‏داند، به كسانى اشاره مى‏كند كه ثروت فراوانى را از مال حلال انباشته كرده‏اند، زيرا انفاق به ثروت حرام تعلق نمى‏گيرد، كسى كه ده ميليارد رشوه گرفته است و يا مال غصبى نزد او است يا از اختلاس و با دوز و كلك به دست آورده است، نمى‏تواند آن را انفاق كند، اين مال، از اموال ملت است، البته مال دولت را بيت المال مى‏نامند، خداوند متعال تنها حكمى كه بر اين مال دارد، اين است كه آن اموال را به بيت المال يا به صاحبانش برگردانيد. خداوند فرمان انفاق، به مال حرام نمى‏دهد، خداوند به معصيت و گناه امر نمى‏كند.

«لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ»

مال حرام در انفاق، امر به فحشا و منكر است.

در باب مال حرام، قرآن يك حكم دارد:

«فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ»

مال خود را از مال ديگران جدا كنيد و بقيه را به صاحبان آنها برگردانيد، پروردگار مى‏فرمايد:

«وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ»

بعد به تمام ثروتمندان اشاره مى‏كند كه:

«فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ»

نه عذاب، بلكه‏ «عَذابٌ أَلِيمٌ»؛ يعنى به عذاب دردناك اشاره مى‏كند، اين غير از عذاب است. حضرت رضا عليه السلام وقتى كه مى‏خواهند اين نكته را روشن كنند، كه بخل و انباشتن ثروت از موارد تيره‏بختى و شقاوت است، فرمودند:

«لايجمع المال»

ثروت نزد هيچ مرد و زنى جمع نمى‏شود.


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 8 خرداد 1395


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو