« ​از نظر قرآن چه عواملی سبب جهنمی شدن افراد می شود؟ويژگي هاي عصر ظهور (مدينه فاضله اسلامي) »

قرآن و موضوع مهدويت‌

از موضوعاتي که براي بسياري ما ايجاد اشکال مي‌کند، اين است که افرادي مي‌گويند، اگر مهدوديت صحت دارد و يک مطلب به اين‌مهمي‌، چرا در قرآن مجيد، کتاب آسماني ما مسلمين از آن سخن به ميان نيامده‌، حتي يک کلمه مهدي نيز در او يافت نمي‌شود. در پاسخ‌بايد گفت‌،اگر بنا است همه چيز را قرآن مجيد بطور صريح با نام و ساير خصوصيات بيان کند، اگر حساب اين باشد،اشکال توسعه يافته و شامل ساير مسلمات اسلام نيز مي‌گردد. چون بسياري از احکام عبادي ما هست که در نزد مسلمين مسلم و هيچ ترديدي در آن نيست اماقرآن به صورت گذرا به آن اشاره کرده و زود رد شده و روايات ما آمده و توضيح مطلب را داده و بيان کرده است‌. و در خصوص ولي‌عصرعج نيز آيات زيادي بالغ بر 100 آيه در قرآن مجيد است که از زبان اهلبيت‌ع درباره آن حضرت و ظهورش تفسير شده و علامه‌مجلسي در ج 13 بحار الانوار بالغ بر بيش از 60 آيه در باب حضرت وليعصر نقل کرده‌. علاوه بر آن بعضي از علما و دانشمندان شيعه درخصوص آيات مربوطه به حضرت حجت تاليفاتي دارند که از آنها مرحوم سيد هاشم بحراني را مي‌توان نام برد که کتابي دارد بنام‌«المحجة في ما نزل في القائم الحجة‌» که آن را شيخ سليمان حنفي در کتاب ينابيع‌الموده خود نقل کرده است‌.

اکنون چند آيه مشهور که در بيشتر کتابها، چه کتب درس و چه کتب ديگر، محققين شيعه و سني در کتب خود با استفاده از روايات اهلبيت‌به تفسير آن پرداخته‌اند را نقل مي‌کنيم‌.

يعني بگو حق آمد و باطل نابود شد حقاً که باطل نابود شدني است‌.

مرحوم کليني در اصول کافي از امام‌باقرع روايت مي‌کند؛ هنگامي که قائم قيام کند،دولتهاي باطل از بين مي‌رود. از اين آيه و روايت استفاده مي‌شود تا هم اکنون که دولتهاي‌باطل خودنمائي مي‌کند، حضرت ظاهر نگرديده و اين براي ادعاي مدعيان باطل کافي است‌.

سوره انبياء، آيه 103

نوشتيم در زبور بعد از آنکه در ذکر تورات و کتب آسماني ديگر نوشتيم که زمين را بندگان شايسته من وارث مي‌گردند.

علي بن ابراهيم قمي در تفسير خود مي‌گويد:مراد از اين بندگان شايسته قائم آل محمد و ياران او هستند.

سوره نور، آيه 54

خداوند به کساني که از شما ايمان آورد و عمل شايسته انجام داده‌اند وعده داده است که آنها را در زمين‌نماينده خود گرداند چنانکه افرادي را بيش از آنها نماينده خود قرار داده بود و ديني را که برايشان پسنديده است استوار و نيرومندگرداند و ترسشان را به ايمن تبديل کرد تا مرا پرستش کنند و چيزي را شريک قرار ندهند.

در تفسير عياشي دارد؛ از امام زين العابدين‌ع مي‌فرمايد: به خدا اين عده دوستان ما اهلبيت هستند که به دست مردي از ما اهلبيت که‌مهدي اين امت است به اصلاح دنيا قيام کنند. و نيز در کتاب ينابيع المودة است از امام باقر و صادق که اين آيه در خصوص قائم و ياران اونازل گرديده‌.

سوره قصص، آيه 4

ما اراده کرديم بر ضعيفان منت گذارديم‌. آنان که در زمين مورد ظلم و ستم واقع شده‌اند و آنها را پيشوايان ووارثان زمين قرار دهيم و در زمين جايگزين گردانيم‌.

در غيبت شيخ طوسي از اميرالمومنين‌ع آنان که در زمين مورد ستم واقع شده‌اند،خاندان پيامبرند که خداوند، مهدي آنها را بر مي‌انگيزاند تا آنان را عزيز داشته دشمنان را خوار و ذليل گرداند.

سوره نمل، آيه 62

امام صادق‌ع مي‌فرمايد: وقتي قائم خروج کند وارد مسجدالحرام مي‌شود دو رکعت نماز مي‌خواند رو به‌قبله پشت به ديوار کعبه با صداي بلند مي‌گويد اي مردم من اکنون اولي هستم از آدم و ابراهيم و اسماعيل و محمد به شما. آنگاه دست‌بلند کند دعا و تضرع نمايد و مي‌خواند امن يجيب المضطر الخ‌

آيا کسي هست اجابت کند مضطر را و بديهاي او را برطرف کند؛ آري قرار داد خداوند، نمايندگان خود را در زمين‌. آيا غير خدا قادر بر اين‌هست‌.

کسي از اين چند آيه با استفاده از آثار و اخبار اهلبيت خداوند نويد مي‌دهد که حق پرستان و حزب خداپرست و طرفداران دين ومردم شايسته جهان‌،قدرت و حکومت جهان را قبضه کنند و دين اسلام بر تمام اديان غالب گردد و باطل و نادرست نابود و از ميان‌برداشته شود و آن در عصر و زمان ظهور حضرت مهدي‌ع مي‌باشد.

سوره توبه، آيه 33

او خداوندي است که رسولش را با هدايت و دين حق فرستاد تا بر تمام اديان غالب گردد اگر چه مشرکين آن‌را اکراه داشته باشند.

شيخ صدوق در اکمال‌الدين نقل مي‌کند که ابوبصير در اين باره از امام را سوال مي‌کند، حضرت مي‌فرمايد: ابابصير هنوز تأويل اين آيه‌نيامده‌. مي‌پرسد کي خواهد آمد. مي‌فرمايد: به خواست خدا وقتي قائم ما قيام کند.

اميرالمومنين اين آيه را تلاوت مي‌کند و مي‌فرمايد: به خدائي که جان من در دست اوست بعد از ظهور او مهدي قريه‌اي نيست که صبح‌و شام بانگ‌، اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمداً رسول الله‌، در آن بلند نشود. و نيز دارد مفضل بن عمر و تأويل آيه ليظهره علي الدين‌کله از امام صادق سوال مي‌کند، امام مي‌فرمايد: به خدا قسم قائم ما اختلاف را از ميان ملل و اديان بر مي‌دارد و همه دينها يکي مي‌گردد.

چنان چه خدا مي‌فرمايد:در سوره آل عمران آيه 19:

دين نزد خدا تنها دين اسلام است و هر کس جز آئين اسلام را بپذيرد از وي پذيرفته‌نمي‌شود و در آخرت از زيانکاران خواهد بود.

عبدالله بن عباس در تفسير اين آيه مي‌گويد: در آن روز يعني در هنگام قيام قائم آل محمد،تمام يهود و نصارا و پيروان هر کيش‌، بدين اسلام مي‌گروند.

سوره نساء، آيه 159

نيست از اهل کتاب يهود و نصارا و مجوس احدي مگر اينکه ايمان مي‌آورند به عيسي قبل از مرگش وپيش از روز قيامت و عيسي بر آنها گواه خواهد بود.

در کتاب ينابيع المودة ص 422 محمد بن مسلم از امام باقرع روايت مي‌کند عيسي ع قبل از روز قيامت به دنيا فرود مي‌آيد و در آن‌موقع همه يهود و غيريهود پيش از مرگش به او ايمان مي‌آورند و او پشت سرمهدي نماز مي‌گذارد.

حجاج بن يوسف ثقفي تأويل آيه و محل ارجاع ضمير قبل موته را نمي‌داند لذا دستور مي‌دهد عده‌اي از يهود را گردن مي‌زنند و متوجه‌است ببيند آنها لب باز مي‌کنند و سخن بگويند و اظهار ايمان به عيسي کنند؛ چيزي متوجه نمي‌شود از شهر بن حوشب پرسيد معناي آيه‌چيست‌؟ او مي‌گويد، معني آيه آن نيست که تو فهميده‌اي‌؛ ضمير قبل موته‌، به عيسي برمي‌گردد نه به اهل کتاب. و قبل از مرگش عيسي نزول به‌زمين مي‌کند و يهود و نصارا به او ايمان آورده پشت سر حضرت مهدي هم نماز مي‌خواند. حجاج گفت‌، اي واي اين تأويل را از کي‌آموخته‌اي شهر بن حوشب گفت‌، از علي بن حسين بن علي بن ابيطالب‌. حجاج گفت، به خدا آن را از چشمه زلالي گرفته‌اي‌.

سوره بقره، آيه 301

اين کتاب شک و ريبي در آن نيست‌، هدايت‌کننده متقين است‌،آنها هستند متقين که ايمان به غيب دارند.

شيخ صدوق در کمال‌الدين از امام صادق‌ع روايت مي‌کند: رواي سوال مي‌کند از تفسير آيه‌،امام فرمود: متقين شيعيان علي هستند و مراداز غيبت‌، غيبت حجت غائب است‌.

سوره حج، آيه 41

آنهائي که اگر در زمين مستقر سازيمشان برپا دارند نماز را و بدهند زکوة را و امر به معروف و نهي از منکر کنند وعاقبت کارها از آن خداست‌.

ابوالجار و د از امام باقرع روايت کرده که اين آيه درباره مهدي و ياران او نازل شده که خداوند شرق و غرب‌عالم را در اختيار آنها قرار مي‌دهد و دين اسلام را به وسيله آنها در سراسر گيتي پيروز مي‌گرداند بطوري که اثري از ظلم و بدعت در جائي‌ديده نشود.

سوره حديد، آيه 16

بدانيد خدا زمين را بعد از مردنش زنده مي‌گرداند، ما آيات خود را براي شما آشکار ساختيم تا در آن باره‌تعمل کنيد.

شيخ طوسي در کتاب غيبت از ابن عباس روايت کرده‌،خداوند زمين مرده را بعد از بيدادگري اهلش به وسيله ظهور قائم آل محمد زنده‌مي‌کند و آيات و علائمي که خداوند آشکار مي‌سازد، مراد آن حضرت است‌.

شيخ صدوق در کمال‌الدين از امام باقر روايت نموده‌، خداوند زمين را با ظهور قائم ما زنده مي‌کند بعد از آنکه با کفر اهلش مرده باشد.

ثقة‌الاسلام کليني در اصول کافي از ابوبصير روايت کرده‌، امام باقر فرمود: يحيي الارض بالعدل بعد موتها بالجور

سوره نور، آيه 35

جابر بن عبدالله انصاري مي‌گويد وارد مسجد کوفه شدم ديدم اميرالمومنين مي‌نويسد و لبخند مي‌زندعرض کردم يا اميرالمومنين چه چيز شما را متبسم ساخته فرمود: تعجب مي‌کنم از کسي که اين آيه را مي‌خواند و معرفت در حق ما ندارد.پرسيدم آيه کدام است‌؟

فرمود اين آيه والله نورالسموات و الارض مثل نوره کمشکوة فيها مصباح المصباح في زجاجة الزجاجة کانها کوکب دري يوقد من شجرة‌مبارکة زيتونة لاشرقية و لا غربية يکاد زيتها يضي و لو لم تمسه نار نور علي نور يهدي الله لنوره من يشاء

خدا نور آسمان و زمين است. محمد مشکوة است‌،من مصباحم‌، زجاجه حسن و حسين است‌،کوکب دري علي بن الحسين‌، شجره مبارکه‌محمد بن علي است زيتونة جعفربن محمد است‌،لاشرقية موسي بن جعفر است، لا غربية علي بن موسي الرضا است‌، يکاد زيتها يضي‌ء،محمد بن علي است‌، و لو لم تمسه نار علي بن محمد است‌، نور علي نور حسين بن علي‌، يهدي الله لنوره من يشاء، قائم آل محمد مي‌باشدکه خداوند اين اسماء را براي مردم به مثال آورده و خداوند بر هر چيزي دانا است‌.

همانطوري که ملاحظه فرموديد اين آيات و دهها آيات ديگر به ضميمه آثار اهلبيت‌ع حضرت مهدي و غيبتش را خبر داده و روزي راکه اسلام بر تمام اديان غالب گردد و نيکان و پاکان وارث زمين شوند، نويد داده است‌. پس قرآن مجيد کتاب آسماني ما نيز از موضوع‌مهدويت خالي نيست‌.


موضوعات: بدون موضوع
   جمعه 18 دی 1394


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو