« آشنای غریب! | کاش از ما نپرسند!!! » |
درکتاب روانشناسی رنگها درباره رنگ سیاه گفته شده است که"سیاه نمایانگرمرزمطلق است"بنابراین فردی که در مقابل نامحرم وبیرون ازمنزل،ازحجاب مشکی استفاده میکندبا این کار،مرزمطلق وکاملی بین خود و افرادنامحرم ایجاد میکند.وقتی که خانمی دربیرون منزل چادرمشکی برسرمیکندمیخواهدشان دهد که نامحرم حق ندارد به این حریم نزدیک شودزیرا این حریم حریم حیا وعفت است نه جایی بی حیایی .هرزگی و حوس بازی.
روانشناسی رنگها،دکترماکس لوشر،ترجمه ویداابی زاده،ص97
همچنین در روانشناسی رنگها آمده است که سیاه به معنی “نه"بوده و نقطه مقابل “بله"یعنی رنگ سفید است.
روانشناسی رنگها،دکترماکس لوشر،ترجمه ویدا ابی زاده ص 97
بنابر این وقتی بانوان درمقابل نامحرم از حجاب مشکی استفاده میکنند در واقع میخواهند به او"نه"بگویند درمقابل آنهایی که لباس سفید میپوشند در واقع راه نگاه ها را به سوی خود باز میگذارند وآنهایی که لباسهای رنگارنگ و جذاب میپوشند،خواسته یا نخواسته خود را در معرض نگاه هایی هرزه و آلوده قرار میدهند.
ازنظر روانی نیز وقتی انسان پارچه ی مشکی میبیند دیگر چندان رغبتی برای نگاه کردن ندارد و خود به خود نظر را بر میگرداند و در مقابل،نگاه به رنگهای روشن چشم را باز میکند و برای دیدن استمرار آن رغبت ایجاد میکند لذا استفاده ی بانوان از لباس رنگارنگ نیز باعث جلب توجه مردان نامحرم میشود.
1-چراباوجود رنگهای مختلف در اسلام از چادر مشکی استفاده میشود؟حجاب در اسلام ازیک مسءله کلی تر و اساسی تری سرچشمه میگیرد وآن این است که اسلام میخواهد انواع التذاذهای جنسی،چه بصری ولمسی وچه نوع دیگر،به محیط خانوادگی وکادرازدواج قانونی اختصاص می یابد و اجتماع منحصرأ برای کاروفعالیت باشد انگشترنقره الماس
2- علت واقعی حجاب چیست؟
3-آیاالزام به حجاب،موجب سلب حق آزادی زن بوده ودرحقیقت نوعی توهین به حیثیت انسانی اوست؟آیاحجاب مانع فعالیت اجتماعی میشود؟آیا میشود گفت که با حجاب است شلخته است؟زنان هندی ساری برتن میکند که لباسی بلند است وقسمتی از آن را برسرمیکنند اما به آنها شلخته نمیگوییم 1)هنگام تزاحم بین ملاک اهم ومهم،ملاک اهم مقدم بر ملاک مهم است گرچه زن حق آزادی دارد،ولی اگرآزدی اومنجربه سلب آزادی ازاجتماع و فساد درجامعه شود ونیروی کاررا مستأصل کندآزادی او باید فدای آزادی اجتماع گردد.ثانیأ:اسلام زن را درخانه حبس نکرده،بلکه میگویدهنگام معاشرت زن با مرد به خاطر حفظ کرامت زن ومصلحت عمومی جامعه باید از پوشش عقلایی و اسلامی استفاده کند تانظام خانواده واجتماع آسیب نبیند.
سابقه اسلامی چادر؟مسأله حجاب باچادرریشه در قرآن کریم دارد.
خداوندمتعال خطاب به پیامبرش میفرماید: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً سوره احزاب آیه 59:ای پیامبربه زنان و دختران خود وزنان مومنان بگو که خویشتن رابا چادرخویش فروپوشندکه این کار برای اینکه آنها به حریت شناخته شوند تاازتعرض وجسارت هوس رانان آزارنکشند برآنان بسیاربهتراست و خداوند آمرزنده ومهربان است، “جلابیت"جمع جلبات به معنای “ملحفه"است وآن پوششی گسترده است که زن خود را در آن می پیچد.(مصباح المنیر،فیومی،ماده لحف)شواهدمختلفی نیزوجود داردکه ثابت میکند"جلباب"پوششی فراگیربوده که ازبالای تاپایان پا را می پوشانده است.
الف)درباره پوشش حضرت زهرا(س)هنگام خروج ازمنزل ورفتن به مسجدبرای دفاع ازفدک اینگونه نقل شده است:"لاثت خمارهاعلی رأسها واشتملت بجلبابها"حضرت زهراس خمار ومقنعه خویش را برسروجلباب ، یعنی پوششی که شامل و در برگیرنده تمام آن وجود مبارک بود برتن کرد. الاحتجاج،طبرسی ج1،ص98
ب)فیومی در مصباج المنیر"میگوید الجلباب ثوب اوسع من الخمار،جلباب پوششی وسیع تر و گسترده تر از خمار است”
ج)احادیثی همچون احادیث نبوی که فرمود"ولغیر ذی محرم اربعه اثواب درع وخمار و جلباب و ازار” ” وبرای زن غیرمحرم چهارلباس است: پیشبند ،مقنعه ،چادر،لنگ “(مجمع البیان،طبرسی، ج7،ص155)
د)زمخشری وآاوسی از ابن عباس نقل کرده اند که جلباب پوششی است که ازبالا تا پایین بدن را میپوشانده است.تفسیرکشاف،ذیل آیه،تفسیر روح المعانی ،ذیل آیه
حجاب درشکل چادر دارای ریشه عمیق تاریخی و ملی است:براساس گواهی منابع حجاب ولباس ،اسناد ومدارک تاریخی نشان می دهد که حجاب در شکل چادر به صدهاسال قبل ازپیدایش قاچار در ایران برمیگردد. در زمان ایران باستان به تصاویری از بانوان ایرانی برمی خوریم که علاوه بر لباس،بدن خود رابا چادری که شبیه به چادر زن امروز ایران است می پوشاندند.(مجله پیام زن،شماره19،ص69)
زناندرعهدهخامنشی واشکانی،عمومأ چادربرسرداشته وپیراهن های بلندی که تا مچ پای آنان رامیپوشاند،به تن میکردند(فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی،حدادعادل ص 25)
ونیز زنان در عهد ساسانی،گاهی چادرگشاد و پرچین به سر میکردند که تا وسط ساق پا رسیده است.نقوشی از بانوان ساسانی در بشقابهای نقره ساخته شده که در آن هریک از بانوان ،چادری به خود پیچیده دارد(حجاب،مهدی مهریزی ص46)
فرم در حال بارگذاری ...