« حکمت نیایش با زبــــان | ساعت جهانی به افق اهل بیت علیهم السلام » |
زن در نهج البلاغه
1. گاهى حادثه یا موضوعى در اثر یك سلسله عوامل تاریخى، زمان، مكان و… ستایش یا نكوهش مىشود و این بدان معنا نیست كه ذات آن شىء مورد ستایش یا نكوهش واقع شده، بلكه احتمال اصلى این است كه آن زمینهى خاص موجب این سخنان شده است. براى مثال، بعد از واقعهى جمل، شهر بصره مذمت شده و براى آن چنین دلیل آوردهاند كه این شهر «از آسمان دور و به آب نزدیك است و…» اما این سخن واقعا به این معنا نیست كه تا ابد هر كس در این شهر ساكن شد، مذموم است و هر شهر ساحلى كه شهر بدى است؛ بلكه این سخنان كنایهاى است به اقدام خاص مردم در آن زمان. برخى از نكوهشهاى نهجالبلاغه راجع به زن، ظاهرا به جریان جنگ جمل بر مىگردد ” 2 ” و مقصود از اینكه مثلا با زن مشورت نكنید یا از زن تبعیت نكنید، كنایه از جریان خاص جمل است، و گرنه مدحهایى كه پیامبر اكرم (ص) و خود امیرالمؤمنین (ع) از حضرت زهرا (س) داشتهاند، به خوبى نشان مىدهد كه این سخنان در مورد كل زنان نیست.
2. گاهى وقتها، ظاهر كلام، مذمت زن است، اما حقیقت آن، مذمت زنپرستى است. براى مثال در جایى كه مىفرماید: «المرأة عقرب حلوة اللبسة»، مقصود
این نیست كه خود زن عقرب است، بلكه مقصود این است كه به وسیلهى نگاه حرام خود را به آتش نیندازد. دیدن نامحرم شیرین است، اما این گناه، باطنش عقرب است؛ همان طور كه اگر زنى به دام مرد بیفتد، آن مردپرستى عقرب مىشود و بین زن و مرد فرقى نیست، منتها چون جاذبه از آن سو بیشتر است، حضرت به آن اشاره كرده است. نظیر این گونه تعبیرات در مورد دنیا هم آمده است. در یك جا مىفرماید: «فانما مثل الدنیا مثل الحیة، لین مسها قاتل سمها.» قطعا در این احادیث هم خود دنیا به عنوان یك مخلوق از مخلوقات خدا مذمت نشده، بلكه دنیاپرستى مذمت شده است.
3. محور دیگر مذمت زن در برخى احادیث، یك هشدار تربیتى است.مثلا در برخى روایات آمده كه: «چند چیز از چند نفر محال است: یكى از آنها وفا از زن است». این گونه روایات ناظر به تربیتهاى عمومى است؛ مانند روایتى كه مىگوید: «خداى سبحان شش گروه را به شش گناه عقاب مىكند، یكى این است كه فقها را به خاطر حسد عذاب مىكند.» مضمون این روایات این نیست كه فقه بد است یا همه فقیهان حسودند، بلكه هشدار جدى است كه اینها بیشتر در معرض این خطر هستند: و گرنه همین فقها، امین و وارث پیامبران شمرده شدهاند. در مورد زنان نیز به همین ترتیب است، یعنى دلالت بر خطرى دارد كه آنان بیشتر در معرض آن هستند. “.
یعنى همان طور كه حدیث فقها، هشدارى به فقهاست كه مواظب باشند كه حسد نورزند، حدیث اول هم هشدار به زنان است كه مواظب باشند كه وفادار بمانند.
موفق باشید
http://taaseman.kowsarblog.ir/خوشحال میشم در مورد مطالب وبلاگم نظر دهید
فرم در حال بارگذاری ...