« ​مار خوش خط و خال و محبوب ما!!!​عید از منظر قرآن!!! »

 

عملي که انسان را خوشبخت خواهد کرد!

هر كس رمز خوشبختي را از ديدگاه خود بيان مي كند. يكي در مال و ثروت، يكي در شغل و مقام، ديگري در حسب و نسب، و ….. لكن تمام آن معاني در اين نكته مشتركند كه خوشبختي يعني رضايت مندي از وضعيت موجود و خوشبخت كسي است كه از وضعيت خود راضي باشد.

خوشبخت خوشبختي درخت جنگل
به راستي در اين دنياي پر از غوغا و در اين زندگي هاي مالامال از مشغوليت ها و گرفتاري ها، چه كسي سعادتمند است و براي گشودن خوشبختي ، نيازمند چه کليدي هستيم ؟

روشن است كه هر كس رمز خوشبختي را از ديدگاه خود بيان مي كند. يكي در مال و ثروت، يكي در شغل و مقام، ديگري در حسب و نسب، و ….. لكن تمام آن معاني در اين نكته مشتركندكه خوشبختي يعني رضايت مندي از وضعيت موجود و خوشبخت كسي است كه از وضعيت خود راضي باشد.

قرآن كريم نيز در اين خصوص ما را اين گونه راهنمايي مي كند:

خداوند در سوره ي مائده آيه 119مي فرمايد: « قال الله هذا يوم ينفع الصادقين صدقهم لهم جنات تجري من تحتها الانهار ….. ؛امروز روزي است كه صداقت راستگويان، به آن ها سود مي بخشد و باغ هايي از بهشت به آنها ارزاني مي شود كه از زير (درختان) آن جوي آب مي گذرد، آنها تا ابد در آن جاودانه مي مانند، هم خدا از آن ها خشنود است و هم آن ها از خدا خشنود هستند اين همان رستگاري بزرگ است.»

در اين آيه خداوند پس از ذكر باغ هاي بهشت با آن همه نعمت هايش، نعمت خشنودي ورضايتمندي دوطرفه ي خداوند از بنده و بندگان از خداوند رابيان مي کند و به دنبال آن مي فرمايد : “ذلك الفوز العظيم”

اين نشان مي دهد اين رضايت دو جانبه تا چه اندازه واجد اهميت است زيرا ممكن است يك بنده و عبد غرق عالي ترين نعمت ها باشد ولي هنگامي كه احساس كند مولي و محبوب و معبود او از او راضي نيست، تمام آن نعمت ها و مواهب در كام و جانش تلخ گردد و نيز ممكن است انسان واجد همه چيز باشد ولي به آن چه دارد راضي و قانع نباشد بديهي است آن همه نعمت، با وجود اين حالت او را خوشبخت نخواهد كرد و ناراحتي مرموزي دائماً او را آزار و شكنجه مي دهد و آرامش روح و روان -كه بزرگ ترين موهبت الهي است - را از او مي گيرد.
اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايد: “هنگامي كه خداوند صدق و اخلاص ما را ديد، خواري و ذلت را بر دشمن و پيروزي و نصر را بر ما نازل كرد تا آن جا كه اسلام بر صفحه ي زمين گسترده شد و مناطق پهناوري را براي دين خويش برگزيد. به جانم سوگند، اگر ما در مبارزه هم چون شما بوديم، هرگز پايه اي از دين برپا نمي شد و شاخه اي از درخت ايمان سبز نمي گشت.”

علاوه بر اين هنگامي كه خدا از كسي خشنود باشد، هر چه بخواهد به او مي دهد و هنگامي كه هر چه خواست به او داد، او نيز خشنود مي-شود ؛ بنابراين و بر اساس آموزه ي قرآن بالاترين نعمت اين است كه خدا از انسان خشنود و او نيز از خدايش راضي باشد.

البته بايد توجه داشت كه اين مسئله سعادت و خوشبختي که در قرآن از آن ياد شده است ،مخصوص آخرت نيست و در دنيا هم بالاترين نعمت است .

بيان شد که خوشبخت كسي است كه خدا از او راضي بوده و او نيز از خداوند و در نتيجه از زندگي و موقعيت و وضعيتش راضي است. چرا كه طبق آيه 18 سوره ي فتح، رضايت خداوند سكينه و آرامش را در پي دارد. بديهي است كسي كه آرامش دارد خوشبخت است حتي اگر از نظر ظاهري هم مرفه نباشد ، چنان كه عكس اين مطلب نيز صادق است. پس براي تحصيل خوشبختي بايد در جهت كسب رضاي الهي گام برداريم.

راه هاي رسيدن به رضاي الهي

1. صدق و صفاي باطن

خداوند كريم در سوره فتح آيه ي 18، مي فرمايد : ” لقد رضي الله عن المومنين اذ يبايعونك …… ؛ آنان كه دست به دست پيامبر خدا و رهبر خود دادند و از صميم دل اظهار وفاداري كردند، مورد رضايت خدا بوده و به آرامش قلبي دست مي يابند. آن چنان آرامشي كه در ميان انبوه دشمنان و در ميان سلاح هاي آماده ي آن ها، با نداشتن اسلحه ي كافي، ترس و وحشتي به دل راه نداده و هم چون كوه استوار و پا برجا مي ايستند.”

لذا الطاف خاص و امدادهاي الهي شامل حال كساني مي شود كه داراي خلوص نيت باشند. نزول سكينه ي الهي در صورتي است كه صدق و صفاي باطن حقيقي وجود داشته باشد و خداوند با علم به خلوص و صداقت فرد، از او راضي شده و سكينه و آرامش را بر او نازل مي فرمايد.
الله قرآن

اميرالمومنين عليه السلام در خطبه 56 نهج البلاغه وقتي كه از پايمردي مسلمانان نخستين و جهاد بي نظيرخود با دشمن سخن مي گويد و مخاطبان سست عنصر را مورد نكوهش قرار مي دهد، مي فرمايد: “هنگامي كه خداوند صدق و اخلاص ما را ديد، خواري و ذلت را بر دشمن و پيروزي و نصر را بر ما نازل كرد تا آن جا كه اسلام بر صفحه ي زمين گسترده شد و مناطق پهناوري را براي دين خويش برگزيد. به جانم سوگند، اگر ما در مبارزه هم چون شما بوديم، هرگز پايه اي از دين برپا نمي شد و شاخه اي از درخت ايمان سبز نمي گشت.”

2. ايمان و عمل صالح

در آيه ي 7 و 8 سوره ي بينه مي خوانيم: ” ان الذين امنوا و عملوا الصالحات ………. رضي الله عنهم و رضوا عنه ؛ آنان كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، پاداششان اين است كه هم خدا از آن ها خشنود است و هم آن ها از خدا .”

3. بيم و خشيت از خدا

در ادامه ي همين آيه آمده است: ” ذلك لمن خشي ربه ؛ اين مقام والا از آن كسي است كه از پروردگار بيم داشته باشد.” يعني رسيدن به مقام رضا از خوف و خشيت از خدا سرچشمه مي گيرد چرا كه همين بيم و خشيت انگيزه اي براي حركت به سوي هر گونه اطاعت و تقوي و عمل صالح است.

4. كسب علم

بعضي از مفسران با ضميمه كردن آيه ي فوق به آيه ي 28 سوره¬ي فاطر كه مي فرمايد: ” انما يخشي الله من عباده العلماء ؛ تنها دانايان از خدا بيم دارند .” چنين نتيجه گرفته اند كه بهشت در واقع حق مسلم دانشمندان و آگاهان است و در سايه اين خصلت است كه انسان به سود و زيان خود اهميت داده و مقدمات منتج به آن ها را در نظر گرفته و براي رسيدن به سعادت و خوشبختي خود تلاش مي نمايد.

خوشبختي واقعي در رسيدن به مقام رضايت از خداوند و رضايت خداوند از انسان است كه حاصل آن نزول آرامش و سكينه به قلب انسان است و براي رسيدن به اين مقام بايد از ايمان و عمل صالح، صدق و صفاي باطن، خشيت از خداوند و تحصيل علم كمك گرفت.

منابع:

تفسير نمونه

تفسير نور

نهج البلاغه

 

 


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 7 فروردین 1395


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو