« پیامبر اکرم(ص) ...زشترین انسان کیست؟ »


راههای دوستی با امام زمان (عج) چیست و چه کنیم که قلب آقا از ما راضی و خشنود باشد؟

در کتاب آسمانی قرآن که مضامین آن مورد اتفاق همه فرقه های مسلمان است این موضوع در آیه 23 شوری مطرح گردیده است و طی آن محبت و دوستی اهل بیت(ع) و همین طور ذخیره الهی (حضرت مهدی (عج)) را بر همگان واجب نموده است و دوستی آنها را اجر و مزد رسالت نبی اکرم دانسته است و در آیه 47 سوره سباء می فرماید: «قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ » « بگو هر اجر و پاداشی از شما خواسته ام برای خود شماست» پس معلوم شد که این دوستی ها موجب ارتباط روحی و معنوی است که راه مسیر به سوی کمال انسان و پیوستن به الله را فراهم می آورد و در حقیقت ملوک انسان را بسوی خداوند شکل می دهد. با توجه به این مطالب، دوستی ومحبت به اهل بیت، اساس وپایه دین است و بلکه مساوی دین است امام صادق ع می فرمایند:«هل الذین الا الحب» آیا دین چیزی به جز محبت و دوستی است. دین خدا جز با تکیه بر محبت و ولایت اهل بیت استقرار نمی یابد و از این رو انتظار حاکمیت و غلبه دین در جهان به نوعی انتظار جهانی شدن محبت و ولایت امام زمان عج است. امام زمان عج می فرمایند: هر یک از شما باید به آنچه که او را به مقام دوستی و محبت ما نزدیک می کند عمل نماید. با این مقدمه و با استفاده از روایات به راه هایی که موجب رضایت آن حضرت از ما و موجب دوستی ما با آن وجود نازنین می شود اشاره می کنیم:

1-اشتیاق و دیدار: در روایات از امام صادق ع است که” توقع امر صاحبک لیلک و نهارک” شب وروز در انتظار امام زمان باش نه سالی یک بار و نه هفته ای یکبار و نه روزی یکبار بلکه هر لحظه باید درانتظار دیدن و آمدن حضرت باشیم.

2-انجام وظیفه: بی تردید خدمتگزاران دوران ظهور امام خادمین دورران غیبت هستند آنها که در غیبت شبانه روز اهداف امام را سرلوحه خویش قرار می دهند.

3-ادای حقوقی دینی و انجام واجبات و ترک محرمات: در راستای حفظ دین و ایمان زیرا که هم اساس و پایه قیام حضرت زنده کردن دین است و همین دین و دیانت است که به سود و آخرت ما خواهد بود.

4-خود سازی و رعایت تقوا: این موضوع کمی با انجام واجبات و ترک محرمات متفاوت است و آن این که ممکن است کسی اهل نماز و روزه باشد و در کسب و کارش رعایت حلال و حرام را بکند اما خوش اخلاق و خوش بر خورد نباشد و بااین کار عده ای از مردم را از اصل دین ودیانت بیزار کند و خوب این عمل مساوی با اصل تقوا و ورع داشتن نیست.

5-هدایت کردن دیگران: یعنی نه تنها خود بلکه دیگران را هم دستگیری می کند و خود را در مقابل آنها هم مسئول بدانند تا آ نجا که ممکن است در برابر انحرافات و فتنه ها امر به معروف نهی از منکر نماید.

6-ذکر و دعا کردن: برای فرج امام زمان ع و خوندن نماز و زیارت کردن اییان را مخصوصا خواندن دعای معروف “اللهم عرفنی نفسک …وان لم تعرفنی حجتک".که دعای معروفی است که در ابتدای دعای غیبت امام زمان در انتها ی مفاتیح الجنان آمده است.

7- صدقه دادن به نیابت امام زمان و برای سلامتی امام زمان عج و نماز خواندن و هدیه کردن به نام امام و طلب رضایت ایشان و بر خاستن هنگام شنیدن نام مبارک حضرت و دهها برنامه خاص مثل شرکت در مجالسی که نام و یاد ایشان را زنده می کند ، برگزاری مراسم های عاقلانه و محبانه در نیمه شعبان که موجب میشود قلب امام زمان از ما راضی شود و چون هیچ وقت دوستی یک طرفه نیست هر گاه امام از ما خشنود باشد ما هم راضی هستیم و رضایت خداوند هم در رضایت امام زمان ع از ما خواهد بود.

منابع:

آماده باش یاران اما زمان استاد حسین گنجی ص 19

200 پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان سید جعفر موسوی نسب ص 343،344،343


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 10 دی 1394


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو