« فإن کنتَ فاعلاً فعجِّل!!!عرفات سیر مومنین! »


راه های رسیدن به بهترین ها

بحارالانوار، جلد 78 ، صفحه 321 :
آقا امام کاظم (ع) فرمودند: برای آنکه در زندگی خود – می خواهد فقیرانه باشد یا در سطح بسیار بالا، می خواهد در سلامت کامل باشد یا سطح پایین سلامتی، می خواهد پرجلال باشد یا در سطح پایین جلال و .. – از نطر ما اهل بیت این بالا و پایین ها هیچ کدام مهم نیست! از نظر ما بهترین ها کسانی هستند که:

1. این بالا و پایین ها به مروت‏شان لطمه نزند
از ما مردانگی و جوانمردی خواسته اند. مروّت یعنی ترکیبی از ایثار و فداکاری + عقل + بذل.
جامعه ی اسلامی ما الان نسبت به مروت آگاهی ندارند، چون الناس علی دین ملوکهم.
انسانیت ارجح حتی بر دیانت است.
هرچه هست و در هر موقعیتی، به مروتش لطمه نزند.

2. آخرت خود را می گیرند و دنیا را بخاطر آخرت رها می کنند.
که اگر کسی این گونه باشد، ضمانت می کنم هم دنیا را به دست آورد، هم آخرت را.
و اگر کسی بخاطر دنیا از آخرت بگذرد، ضمانت می کنم که نه دنیا را بدست آورد، نه آخرت را !

این ها را امام برای کفار نمی گوید، برای امتش می گوید.

برای داشتن بهترین زندگی در دنیا :

مؤمن نباید همیشه غصه دار و دل‏تنگ باشد! ببین اشکال از کجاست :

* پرهیز کردن از چیزهایی که می داند خداوند دوست ندارد.
کسی که پرهیز نمی کند غم و غصه به سراغش می آید.

* پرهیز از بُخل.
بهترین زندگی ها متعلق به کسانی ست که گشاده دست هستند. چون مالکیتی برای خودشان قائل نیستند، راحت زندگی می کنند.
گشاده دستی یعنی نوع نگاه به پول عوض شود.

* دوری از شهوت‏رانی.
شهوت‏ران یعنی کسی که دائم بر اسب شهوت سوار است؛ شهوت عام؛ خور، خواب، خشم، شهوت جنسی.
کسی که دنیا را برای همین بخواهد، این سبب تلخ شدن زندگی می شود.
بهترین زندگی کنندگان در دنیا کسانی اند که به دنبال شهوات کشیده نمی شوند، بلکه بر این ها مسلط‏ اند.

* سودمند بودن.
در روایت داریم اگر می خواهی زندگی و دنیا به تو سود برساند، تو هم باید به دنیا و زندگی سود برسانی!
تمام چیزهایی که در زندگی به ما می رسد، عکس العمل سودهایی است که به جامعه می رسانیم : تو نیکی می کن و در دجله انداز / که ایزد در بیابانت دهد باز ..
و قبلا هم گفتیم که آقا امیرالمؤمنین (ع) فرمود ان احسنتم، احسنتم لانفسکم.
برخی انسان ها خنثی هستند! نه سودی دارند نه زیانی! ارتباطات ما باید بر مبنای یک سودی باشد. اسم این خودخواهی نیست، سود طلبی ِ ذاتی انسان است.
کسانی که در روابطشان فقط برای دنیا دنبال سود می گردند، انسان های عاقل ِ دنیوی هستند.
کسانی که برای آخرت به تو سود می دهند و از تو سود می گیرند، هم عاقل‏اند و هم مؤمن.

* شکیبایی
تفاهم این نیست که هر دو نفر یک جور باشند، تفاهم این است که بتوانند همدیگر را پوشش بدهند.
اهل گذشت باشند؛ اگر به دین آسیبی نمی رساند و اگر لطمه ی بزرگی برای دنیا نیست.

* خصم دشمن.
اگر خصمت را به دشمن نشان ندهی، دشمن نمی گذارد زندگی خوبی داشته باشی! اگر به گرگ دندان نشان ندهی، گرگ جلو می آید!

* دیر به خشم بیاید و زود هم خشنود شود.

* امامش را بشناسد.
ربط امامت و زندگی آرام و زیبا.

* مردم با دیدن او به یاد خدا بیفتند.
طوری زندگی کن که وقتی مردم تو را ببینند خدا در ذهن‏شان زنده شود، از گناهانشان خجالت بکشند، نه اینکه بی حیا بشوند نسبت به خداوند.

در همه ی امور و شئونات زندگی اش این چنین باشد؛ در قرآن حتی برای نحوه‏ی راه رفتن مؤمنین آیه داریم.

 


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 10 آبان 1395


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو