« نگرانی های امام زمان.... | بی حضورش، چه اشتیاق بهار... » |
حيات فرهنگي در عصر امام مهدي(ع)
همچنين واقعيت كه رخ خواهد داد اين است كه همه مذاهب پديد آمده پس از رحلت پيشواي بزرگ توحيد پيامبر گرامي ملغي ميشود و از ميان ميرود چرا كه اينها راه و رسمي است كه در كتاب خدا و سنت پيامبر جايي ندارد. در كلامي كه از عالم اهل سنت به نام ابن العربي بيان گرديده آمده است:
امام مهدي پس از ظهور، دين را همانگونه كه بود و نازل گرديد آشكار ميسازد، به طوري كه اگر پيامبر گرامي حاضر باشد به همان حكم كند. او مذاهب مختلف را از روي زمين با ارشاد و هدايت خويش برميدارد و جز دين خالص و پاك آسماني نميماند.3
آري در آن شرايط پر افتخار است كه اتحاد بزرگ اسلامي تحقق ميپذيرد چرا كه همه مسلمانان در اصول دين و فروع آن و همه مسايل فقهي و احكام و مقررات شرعي، متحد و يكپارچه ميگردند.
دين راستين همان اسلام واقعي خواهد بود و مذهب همان مذهب تشيع كه مذهب خاندان وحي و رسالت است و پيامبر گرامي مردم را بدان دعوت نموده است. و همه بشريت بدين سان زير پرچم پرافتخار لاالهالااللَّه، محمد رسولاللَّه، علي ولياللَّه در اوج سعادت و رفاه و نيكبختي زندگي ميكنند.
در حديثي كه امام مجتبي(ع) از پدرش حضرت علي(ع) نقل ميفرمايد چنين آمده است:
مهدي زمين را از برهان و دانش و نور هدايت پر ميكند تا آنجا كه سراسر گيتي به وي ايمان آورد و كافران مسلمان شوند و فاسقان صالح گردند.4
و باز حضرت علي(ع) در بيان ديگري از حضرت مهدي(عج) چنين ميفرمايد:
… لافترك بدعة الا ازالها ولا سنة الاّ اقامها.5
يعني آن پيشواي الهي تمامي بدعت ها را نابود ميكند و همه سنت ها و شيوه هاي پسنديده را زنده و برپا ميكند.
تربيت در عصر امام مهدي(ع)
از واقعيت هاي ترديد ناپذير اين است كه انسان در همه ابعاد، قابل تربيت و سازندگي است و هنگامي كه برنامههاي تربيتي براساس ارزشهاي والاي اخلاقي و انساني تنظيم گردد بشريت راه اعتدال و درستي را خواهد گزيد. و در راه و روش شايسته و ستودهاي گام خواهد نهاد. اما اگر برنامه ها و عوامل تربيتي فاسد و ناصالح باشد بدون ترديد نتيجه معكوس خواهد داد و انسان به سوي تباهي خواهد رفت.
كانون خانه و خانواده كه كودك در آن ديده بر جهان ميگشايد يك كانون و عامل تربيتي است كه در جهتدهي به كودك نقش بسيار مهمي دارد.
پس از خانه، نقش مدرسه است كه كودك با ورود بدانجا مراحل نخستين دانش و فرهنگ را از طريق آموزگاران دريافت ميدارد و هر چه مراحل مختلف علمي را طي ميكند سطح مطالعه و فرهنگ و آگاهي هاي او بالا ميرود تا سرانجام به عاليترين مراحل و مدارج علمي و فكري ميرسد.
عامل محيط و جامعه، كودكي كه در جامعهاي مملو از دروغ و شائبه و بيبندبار رشد ميكند تربيت ناشايست و نادرست ميپذيرد و كودكي كه در جامعه دين باور و امانتدار و سرشار از حيا و درستكاري تربيت شود فردي شايسته خواهد بود.
رسانه هاي گروهي و دستگاه هاي تبليغاتي جامعه همچون روزنامهها و مجلات، راديو و تلويزيون و…
امام مهدي(ع) كه در انديشه اصلاح جامعه جهاني است و ميخواهد جامعهاي به راستي اسلامي پيريزي نموده و آن را به ارزشهاي والاي انساني و قرآني آراسته سازد، در اين راه ميبايست از وسايل و عوامل تربيتي بهره گيرد و آموزشهاي تربيتي صحيح و سازنده خويش را به وسيله اين وسايل و تجهيزات به گوش ها برساند. از اين رو مدارس و آموزشگاهها را، فرهنگ و تعاليم انسان ساز اسلام اداره و رهبري ميكند و راههاي تعليم و تربيت در همه مراحل از شيوهها و برنامههاي اسلامي بهرهمند ميگردد و وسايل ارتباط جمعي به طور كامل، شايسته و مفيد و ثمربخش ميشوند و از چهارچوب مقررات و ارزشهاي اسلامي تجاوز نميكنند.6
چنانچه حضرت علي(ع) با عباراتي بسيار شنيدني چنين نويد ميدهد كه:
مهدي(ع) هواهاي نفساني را به هدايت باز خواهد آورد آنگاه كه هدايت را به هواپرستي بفروشند و آرا و نظرها را بر قرآن منطبق سازد چون قرآن را بر مدار آراي خويش باز خوانند.7
پي نوشت ها
1. غيبت نغماني، باب 13، ص238.
2. ابن شعبه حراني، ابو محمد حسن بن علي، تحفالعقول، ص119.
3. الفتوحات المكيه، ابن العربي، ج3، ص327، باب 366.
4. طبرسي، احمدبن علي، الاحتجاج، ج2، ص70.
5. عقدالدّرر، باب 9، ص224، بحارالانوار، ج52، ص339.
6. امام مهدي از ولادت تا ظهور، آيةاللَّه سيد محمد كاظم قزويني، ص740.
7. نهج البلاغه
منبع:
ماهنامه موعود- شماره 39
فرم در حال بارگذاری ...